Membunuh berapa burung dengan satu batu?

Membunuh hanya dua ekor burung dengan satu batu? Ia mencabar seseorang untuk berfikir jika seseorang dapat mencapai lebih banyak daripada simpulan bahasa biasa di bawah ini.

Membunuh hanya dua burung dengan satu batu? Kadangkala seseorang mungkin bolih
mencapai lebih daripada dua objektif dengan satu aktiviti atau tugas.

‘Membunuh dua burung dengan satu batu’ bermaksud mencapai dua perkara pada masa yang sama. Tetapi tidak perlu berhenti pada dua sahaja! Sebagai contoh:-


Semasa fasa awal penyakit mentalnya, Anna biasa menghantar Kenneth untuk membuat tembikar dan tanah liat. Terdapat sekurang-kurangnya lima ‘burung’ yang dapat dibunuh dengan mempertimbangkan satu aktiviti tersebut. Mereka adalah; –

  1. Secara teknikal, Kenneth melakukan pengulian dan membuat kepingan tanah liat secara manual. Dia membentuk mangkuk di roda tembikar, Dia mengkilap produk tanah liat. Dan tentu saja, dia dengan bangga akan melihat produknya yang sudah siap, dibakar, berkilat, dan kadang-kadang, berbentuk tidak rata!
  2. Kenneth harus bersosial dan berkomunikasi dengan orang, yang sebaliknya, dia jarang bercakap. [Dan ada seorang gadis autistik tanpa lisan. Sekilas pandang dan gerak isyarat melakukan ‘bercakap’!]
  3. Aktiviti-aktiviti itu menjadikannya fokus pada masa-masa sekarang. Mereka menghalangnya untuk berfikir dan bercakap dengan dirinya sendiri.
  4. Walaupun tugas yang tidak kemas mengawasi Kenneth dalam kerja-kerja tanah liat, sentuhan berguna mereka sangat penting!
  5. Sebagai seorang seniman sendiri, Anna juga mempelajari hobi baru sendiri! Wanita terpahat [sisipan] adalah salah satu hasilnya. Hobi ini menggembirakan Anna.

Published by Chen S. P. @ TPTan

Serena Chen @TPTan, Master degree in nursing (Monash) . Serena teaches local and overseas nurses in a stomaltherapy program. She had presented papers internationally. Serena is a member of the ‘Golden Key International Society (Monash). She was an editor of a mental health bulletin and she enjoys pottery works, cartoons, painting and poems. She shares insightful experiences about being a carer for people with mental illness and cancer in this defining society.

%d bloggers like this: